Søk
  • Gestaltterapeut Ingvild B. Høygaard

Slik er du – når du er i fight/flight

Oppdatert: mars 12

Når du oppfatter at noe føles truende eller farlig i en situasjon, aktiveres den delen av det autonome nervesystemet ditt som kalles det sympatiske nervesystemet.


Triggeren kan for eksempel være en konflikt som oppstår, en vanskelig situasjon på jobben, stort tidspress, en uvennlig kommentar fra noen, at du nesten blir påkjørt av en bil i fotgjengerfeltet eller at du oppdager at du har glemt mobiltelefonen din hjemme.


Opplevelsen skaper en nevrologisk opplevelse av fare. Den sympatiske aktiveringen oppstår umiddelbart.


I denne tilstanden føler du at:

- Du må bevege deg, handle, eller flykte.

- Du kan ikke stole på noen.

- Du er ikke trygg noe sted.

- Du er engstelig og/eller sint.

- Du kan føle et rush av adrenalin som gjør det vanskelig for deg å være i ro.

- Du lytter etter lyden av fare (og lytter da spesielt etter lave og høye frekvenser, f.eks. den lavfrekvente lyden av tunge dyr som kommer løpende på savannen, evolusjonsmessig sett).

- Du hører IKKE lyden av vennlige stemmer (som ligger i en mellom-frekvens mellom lydene du lytter etter i denne tilstanden, nemlig lave og høye frekvenser).


Du ser verden som:

- Farlig, kaotisk og uvennlig.

- Verden er et farlig sted og du trenger å beskytte deg mot skade.

Dette skjer i kroppen din:

- Hjerterytmen øker.

- Pusten er kort og overfladisk.

Adferd ellers:

- Du skanner omgivelsene, på jakt etter fare.

- Du er «på farten».

Plager i hverdagen kan være:

- Angst

- Panikkanfall

- Sinne

- Manglende evne til å fokusere eller fullføre oppgaver/prosjekter.

- Problemer i relasjoner.



Helseproblemer som denne tilstanden i lengden kan medføre:

- Hjertesykdom

- Høyt blodtrykk

- Høyt kolesterol

- Søvnproblemer

- Vektøkning

- Hukommelsesproblemer

- Hodepine

- Kroniske spenninger i skuldre, nakke og rygg

- Mageproblemer

- Blir lettere syk (nedsatt immunforsvar)

Herfra kan du gjennom handling eller flukt fra det som oppfattes som truende, komme deg tilbake til en trygg tilstand, der du føler deg rolig.


Motsatt, hvis du ikke klarer å gjøre situasjonen tryggere for deg selv, og du føler at det ikke finnes noen måte å unnslippe den farlige situasjonen, kan du gå inn i den tilstanden som kalles freeze.


Les mer om både den trygge tilstanden og om freeze i de andre artiklene.


Kilde: Deb Dana: The Polyvagal Theory in Therapy. Engaging the Rhytm of Regulation


© Copyright Ingvild Bjerke Høygaard